Dutch Lapétus is 20 jaar geleden begonnen met een project die ervoor moest zorgen, dat de verkeersveiligheid vanuit een andere invalshoek moest worden verbeterd. Er werden vele notities in de praktijk gemaakt over rijbewijsleerlingen die op dat moment rijles hadden en in het proces zaten om beginnende bestuurder te worden

Het viel meteen al op dat rijbewijsleerlingen tijdens dit proces veranderen van meningen. Op zich niet zo verwonderlijk, maar wel dat deze meningen niet overeen kwamen met het gedrag die ze toonden.

Dit fenomeen werd in verschillende pilots uitgezet en de naam Dutch Lapétus project veranderde in Dutla pilots. De resultaten van de pilots werden naast de traditionele rijopleiding en haar structuur neergelegd en met elkaar vergeleken. Het rijonderwijs was geboren.

Door de jaren heen breide de pilots verder uit en ook het rijonderwijs die in de rijopleiding bleek niet afdoende genoeg te zijn om de kwaliteit van de rijinstructeurs evenredig te krijgen met de attitude van rijbewijsleerlingen.

Er werd daarna voor een ontwerp gekozen die binnen de kaders van Evidence Based Practice moest passen. Het rijonderwijs veranderde naar Blokonderwijs
Het ontwerp van het blokonderwijs draaide uit op een model die we de naam COV hebben gegeven.

COV staat op volgorde voor:

Constatering & Conclusie
Onderzoek & Ontwikkeling
Verandering & Verbetering

Het COV model kenmerkt zich door zijn objectiviteit, waarbij verkeersonderwerpen telkens door een matrijs worden gehaald om te kijken of de verkeersveiligheid nog in verhouding staat met het onderwerp. Dit betekent dat het COV model gebaseerd is op de best beschikbare informatie over doelmatigheid en uniek is, in zijn doeltreffendheid.

Bij COV wordt een opmerkelijke constatering gedaan, waaruit een conclusie tot stand komt.
Er wordt informatie verzameld over de genomen conclusie en onderzoek daarover verricht.
Uit dit onderzoek ontstaat ontwikkeling die effectieve verandering in beweging zet.
Deze verandering zorgt voor praktische onderbouwing en effectieve verbetering.